اشپزی9

عارضه پوست مرغی و روشهای درمان آن

عارضه پوست مرغی و روشهای درمان آن

عارضه پوست مرغی چیست؟

پوست مرغی، یک عارضه‌ پوستی رایج است که معمولا به صورت دانه‌های قرمز رنگ در سطح پوست و به‌ویژه در اعضای برجسته بدن خود را نشان می‌دهد. این برجستگی‌ها یا جوش‌های کوچک، در واقع سلول‌های مرده پوست هستند که به فولیکول‌های مو وصل شده‌اند.

در این عارضه، به نظر می‌رسد پوست فرد جوش زده یا به‌دلیل سرما، حالت مورمور پیدا کرده است، اما در حقیقت پوست دون‌دون شده و به‌دلیل شباهت آن با پوست مرغ، به این نام معروف شده است.

علائم پوست مرغی

این اختلال، همراه با علائمی مانند برآمدگی‌های ریز و کوچکی است که معمولا روی سطح پوست مشخص است و ظاهری خشک و خشن دارد. این برآمدگی‌های آکنه مانند، ممکن است به رنگ سفید، صورتی، قرمز یا قهوه‌ای و سیاه رنگ باشند. علائم زیر نشان‌دهنده این عارضه پوستی است:

سخت و خشک شدن پوست بعد از بروز دانه‌ها

بروز دانه‌ها بدون درد

قرمزی جزئی در اطراف برجستگی‌ها

تحریک‌پذیری پوست همراه با خارش جزئی

چه کسانی مستعد ابتلا به این عارضه هستند؟

کراتوزیس پیلاریس، عارضه‌ پوستی شایعی است و احتمال اینکه هر فردی به آن مبتلا شود، وجود دارد و براساس آمار، حدود ۴۰ درصد افراد می‌توانند دچار آن شوند. البته این عارضه حدود ۵۰ تا ۸۰ درصد در بین کودکان و نوجوانان و ۴۰ درصد در بین بزرگسالان رایج است.

به‌طورکلی، این اختلال در بین کودکان و نوجوانان رایج‌تر است و معمولا در سنین کودکی و قبل از ۱۰ سالگی آغاز می‌شود و در دوران نوجوانی به اوج خود می‌رسد و تا پیش از ۳۰ سالگی کمرنگ شده و پس از آن نیز کاملا از بین می‌رود.

زنان نسبت به مردان، بیشتر مستعد ابتلا به این عارضه هستند. تغییرات هورمونی در دوران بلوغ و نوجوانی و همچنین بارداری، می‌تواند عامل بروز این اختلال در نوجوانان و زنان باشد.

به‌طور کلی، افرادِ با پوست نازک‌تر بیشتر در معرض این بیماری پوستی قرار می‌گیرند. همچنین احتمال بروز این عارضه در افراد چاق و کسانی که پوست خشک و بور دارند و مبتلایان به اگزما بیشتر است.

پیشگیری از پوست مرغی

برای افرادی که بیشتر در معرض ابتلا به عارضه پوست مرغی هستند، توصیه نکات زیر ضروری به نظر می‌رسد:

استحمام با آب گرم به جای آب داغ بهمنظور پیشگیری از خشک شدن پوست

لایه‌برداری از پوست مرده بدن

محدود کردن مدت زمان استحمام

استفاده از یک مرطوب‌کننده هوا

استفاده از مرطوب‌کننده مناسب بدن برای پیشگیری از خشک شدن پوست

رژیم غذایی مناسب حاوی ویتامین‌های E و A و اسیدهای چرب امگا۳

استفاده روزانه از میوه و سبزیجات مانند گوجه‌فرنگی، انبه، کدو تنبل و سبزیجات

مصرف روزانه لبنیات و سویا

انواع روش‌های درمان خانگی پوست مرغی

بسیاری از افراد در طول زندگی خود دچار کراتوز پیلاریس (KP) یاپوست مرغی” خواهند شد. در حقیقت ، تقریباً نیمی از جمعیت جهان از آن رنج می برند. اگرچه هنوز هیچ درمانی برای پوست مرغی شناخته نشده است‌، اما روش‌هایی برای درمان خانگی پوست مرغی وجود دارد. مرطوب نگه داشتن پوست، لایه برداری و آبرسانی کردن آن از عوامل موفقیت در درمان این عارضه، در روش‌های خانگی هستند.

البته روش‌های خانگی درمان کراتوزیس پیلاریس (پوست مرغی) به مدت زمان بیشتر و مداومت زیادی برای تاثیرگذاری نیاز دارند.

درمان پوست مرغی با داروهای گیاهی

بیماری پوست مرغی علاوه بر اینکه باعث از بین رفتن زیبایی ظاهری پوست می‌شود، ممکن است علائمی چون خارش و سوزش را نیز به دنبال داشته باشد. این روش‌ها با استفاده از محصولات طبیعی انجام می‌شوند. به همین دلیل هزینه کم‌تری دارند. از طرف دیگر عوارض جانبی ندارند. در ادامه به موثرترین گیاهان و روش استفاده از آن­ها برای درمان خانگی پوست مرغی اشاره خواهیم کرد.

درمان پوست مرغی با آلوئه ورا

گیاه آلوئه ورا برای مشکلات مختلف پوستی کاربرد دارد. درمان خانگی پوست مرغی هم از دیگر مزیت‌های این گیاه به شمار می‌رود. البته علاوه بر درمان این مشکل، تأمین رطوبت مورد نیاز برای پوست و تقویت آن نیز از دیگر مزیت‌های استفاده از آلوئه وراست. برای استفاده از این روش به یک تکه پنبه و گیاه آلوئه ورا نیاز است. البته می‌توان به جای گیاه از ژل‌های موجود در عطاری‌ها استفاده کرد. بیمار باید لایه رویی آلوئه ورا را جدا کند. سپس قسمت ژله‌ای را روی ناحیه مبتلا به عارضه پوست مرغی ماساژ دهد. ژل باید به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه روی پوست باقی بماند. سپس با استفاده از پنبه پاک شود. انجام این کار دو الی سه بار در طول روز کافی است.

درمان پوست مرغی با گلاب

گلاب از گیاه گل محمدی تهیه می‌شود و یک داروی گیاهی موثر برای درمان خانگی پوست مرغی و هم‌چنین زیبایی پوست به حساب می‌آید. این مایع دارای خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و ضدباکتریایی است و یک آب رسان قوی پوست به شمار می‌آید و برای انواع پوست و مشکلات پوستی مفید است. به این منظور باید برای پوست های خشک و دارای منافذ، گلاب را با گلیسیرین و روغن زیتون ترکیب کرد و به صورت روزانه روی پوست اسپری کرد تا رطوبت دوباره به پوست برگردد و موجب درمان خارش پوست مرغی و دیگر عوارض ناشی از آن شود.

روش استفاده از روغن‌های گیاهی

روغن‌های گیاهی می‌توانند در درمان خانگی پوست مرغی موثر باشند. ترکیب این روغن‌ها باهم می‌تواند اثر بخشی را افزایش دهد. روغن لیمو، روغن بنفشه و روغن زیتون ترکیب مفیدی برای درمان پوست مرغی در خانه هستند. این روغن‌ها دارای خواص ضد التهابی هستند که التهاب پوست را از بین می‌برند. همچنین خواص ضد باکتری دارند. پوست را نرم و شاداب می‌کنند و به طور کلی باعث سلامتی پوست می‌شوند.

چند قطره روغن بنفشه، چند قطره روغن لیمو و دو قاشق غذاخوری روغن زیتون باید با هم ترکیب شوند. سپس باید پوست با استفاده از این روغن ترکیبی جدید ماساژ داده شود. بهتر است روغن روی پوست باقی بماند و بعد از چند ساعت شسته شود. این کار باید دو بار در طول روز تکرار شود و تا زمان حصول نتایج، درمان خانگی پوست مرغی ادامه داشته باشد. روغن‌های گیاهی (به جز روغن درخت چای) معمولا حساسیت‌زا نیستند. اما در صورتی که فردی برای اولین بار از آن‌ها استفاده می‌کند، بهتر است ابتدا آن را روی ناحیه محدودی امتحان کند. در صورتی که واکنش‌های حساسیتی وجود نداشت، می‌تواند آن را در ناحیه گسترده‌تری مورد استفاده قرار دهد.

درمان خانگی پوست مرغی با جوش شیرین

جوش شیرین نیز از دیگر موادی است که می‌تواند برای عوارض پوستی مختلف و درمان خانگی پوست مرغی مناسب باشد. جوش شیرین خواصی دارد که در ادامه آن‌ها را بیان کرده‌ایم.

لایه برداری پوست.

حذف سلول‌های مرده انباشته شده روی پوست.

تقویت گردش خون در زیر پوست.

درمان خارش پوست مرغی

ایجاد ظاهر صاف و صیقلی برای پوست.

کاهش التهابات پوستی.

درمان پوست مرغی دکتر خیراندیش

دکتر خیراندیش ریشه بیشتر مشکلات پوستی از جمله پوست مرغی و خشکی پوست را به خاطر سودای بیش از اندازه در بدن می‌دانند و معتقدند که هم به صورت سیستمی و هم به صورت موضعی باید درمان صورت بگیرد.

ایشان برای درمان پوست مرغی با طب سنتی ، و خشکی پوست مالیدن روغن بنفشه را توصیه می کنند. همچنین مصرف آلوئه‌ورا را مفید می دانند و میگویند فرد باید استفاده از ژل آلوئه‌ورا هنگام خواب را به مدت ۴۰ شب تکرار کند تا عارضه برطرف گردد.

درمان پوست مرغی با طب سنتی در دیدگاه دکتر روازاده

دکتر روازاده معتقد است این عارضه ناشی از افزایش سودا در بدن است، از همین رو برای درمان پوست مرغی در طب سنتی باید از مصرف غذاهایی که سودازا هستند، پرهیز کرد. از سوی دیگر، فرد مبتلا به این بیماری باید هر روز سه لیوان ماءالجبن میل کند.

همچنین فرد می‌تواند یک نوشیدنی مفید با ترکیب یک لیوان عرق کاسنی و سه قاشق شربت سوداک درست کند و صبح ناشتا میل کند

در نهایت برای درمان پوست مرغی در طب سنتی، باید بین دو مرحله تا سه مرحله نیز فصد انجام شود.

درمان پوست مرغی دکتر ضیایی در طب اسلامی

حکیم ضیایی برای درمان پوست مرغی پوست های چرب 3 راه را پیشنهاد میدهند. اول استفاده از سرکه سیب است که فرد باید قبل از حمام آن را به بدن خود بزند و اجازه دهد خشک شود. سپس به حمام برود. ین کار را دو بار در هفته تکرار کند و تا دست یابی به نتیجه ادامه دهد.

دومین راه درمان پوست مرغی در طب اسلامی از منظر حکیم ضیایی استفاده از ضماد باقلّای آب پَز است که باید آن را شب روی پوست بگذارد و صبح بشورد. این کار را تا دست یابی به نتیجه هفته‌ای دو الی سه بار انجام دهد.

سومین راه حل از منظر حکیم ضیایی خوردن گلبرگ‌های گُل محمّدی و گلاب طبیعی گل محمّدی است.

https://mub.me/8Hf

https://t.ly/ez9p

http://ict-edu.uk/user/mandyrobe4/

https://my.carthage.edu/ICS/Academics/EXS/EXS_3070__UG16/RC_2017_UNDG-EXS_3070__UG16_-01/Announcements.jnz?portlet=Announcements&screen=View+Post&screenType=next&&Id=d821cb3e-40ea-4730-8277-11a5e171889e

http://ezproxy.cityu.edu.hk/login?url=https://bestpaintballguns.us/best-paintball-guns/

http://entrance-exam.net/forum/members/mandyrobe4.html

https://www.pubpub.org/user/mandy-robe

https://bbs.pku.edu.cn/v2/jump-to.php?url=https://www.simulanis.com

https://connect.nl.edu/NLU-Strategic-Plan-2011-2016/blog/Lists/Comments/AllComments.aspx

https://nowewyrazy.uw.edu.pl/profil/MandyRobe4

https://mindvalley.kl.tis.edu.my/user/melba_luna17


برچسب ها : عارضه , پوست , مرغی , و , روشهای , درمان , آن ,
+ نوشته شده در يکشنبه 1 خرداد 1401ساعت 17:34 توسط خداداد | | تعداد بازدید : 12

ساخت وبلاگ جدید رایگان وی آهنگ مشاور گروپ دکتر ذهن خرید بک لینک از همه بلاگ
بستن تبلیغات [X]